1966-05-12 Olympia’s Tour, 2e etappe Den Haag-Vlissingen
Vuurwerk in tweede rit
Nol Kloosterman wint tweede etappe, Jan Serpenti leidt algemeen klassement
Duyndam onttroond in beslissende slag op Grevelingendam
De sterke Leidenaar Nol Kloosterman heeft de tweede etappe van Olympia’s Toer door Nederland gewonnen. In de eindsprint versloeg hij Jan Serpenti en Jo van Seggelen. Door zijn mooie tweede plaats heeft Serpenti de leiderstrui van Leo Duyndam overgenomen voor wie die tweede etappe een bijzonder dramatisch gevolg heeft gehad.
13 mei 1966 — De slag viel op de Grevelingendam. Op deze dam verloor Leo Duyndam zijn oranje trui, die hij woensdag veroverde in de eerste rit van Olympia’s Tour. Het was daar waar het peloton tijdens een hevige jacht op elf koplopers, in vijf groepen uit elkaar viel. Deze elf koplopers, waaronder Willy Geraeds uit Thorn, waren reeds na 45 kilometer in het plaatsje Ridderkerk aan de haal gegaan. Gestadig hadden zij gebouwd aan een voorsprong, doch na de grote slag in het peloton, moesten zij met lede ogen toezien hoe voor de immens lange brug over de Oosterschelde een groep van 19 achtervolgers op hen neerstreek. Op dat ogenblik voerde oranjetruidrager Leo Duyndam in een van de achteropgeraakte groepjes een volledig vergeefse strijd om het behoud van het felbegeerde leidersshirt, dat na tweede 173 km lange rit van Den Haag naar Vlissingen, over de schouders kwam van Jan Serpenti en Rini Wagtmans, die in het algemeen klassement tot dezelfde tijd kwamen. Nol Kloosterman, die 3 km voor de finish een voorsprong van enkele tientallen meters wist te nemen op de dertig man sterke kopgroep ging in Vlissingen als etappewinnaar onder het finishdoek door.
Zo eindigde dan een nogal bewogen rit, waarin meer vuurwerk werd afgestoken dan in de eerste etappe. Immers: reeds kort na de start probeerden enkele vermetelen reeds het vuur aan de lont te steken. Het waren uiteraard’ uitzichtloze pogingen, welke eveneens gold voor de ontsnapping van Henk Hoekstra, de onderwijzer uit Ureterp, die het samen met Piet Deenen probeerde. Laatstgenoemde was echter geen steunpilaar voor Hoekstra, zodat in Rotterdam op de Brienenoordbrug (na 25 km) het hele gezelschap van 106 coureurs, dat in Den Haag van start ging weer gezamenlijk bij elkaar zat. .
Zoals reeds gezegd volgde er na 45 km ver, Wim Geraeds, Piet de Wit, Wim in Ridderkerk de ontsnapping van 11 knapen t.w.: Peter Heijnig, John Brou- Neefkens, Daan Holst, Harry van Pierre, Henk Hoekstra, Leen Poortvliet, Rini Wagtmans en de Zwitser Hans Lüthi, nationaal wegkampioen in 1964 en 1965. In deze groep scholen voldoende knapen om deze ontsnapping allure te geven, hetgeen dan ook geschiedde. Het elftal veroverde een voorsprong van ruim 1 minuut op het compacte peloton.
Even verloren deze koplopers enkele kostbare seconden, toen zij voorbij het Haringvliet een verkeerde weg insloegen. Daan Holst, Rini Wagtmans en de Zwitser Hans Lüthi raakten daardoor het contact kwijt met de overigen. Wedstrijdleider Bram Koopmans deelde de ongelukkige drie echter mee, dat zij achter zijn wagen mochten rijden, zodat zij binnen de kortste keren weer aansluiting kregen.
En toen viel dan op de Grevelingendam de grote slag, toen het peloton tijdens de jacht op de elf koplopers in stukken viel. In de eerste groep bevond zich van de Limburgers op dat ogenblik alleen Jo van Seggelen uit Budelschoot. In roep twee zetten Harry Steevens en Eddy Beugels alles op alles om aansluiting te krijgen met de kop van het peloton, waarin zij kort daarop dan ook slaagden. In groep drie scholen Hans Hesen, Jan Harings en „Bergklimmer” Harry Lochs. In goep vier René Lotz, Chris Pepels en Wim Lemmens (allen Bergklimmers) en in groep vijf de overige leden van de vereniging van Stein: John Schepers en Jean Kersemakers.
Tegen het einde van de strijd streek tenslotte groep een van het peloton van ruim 2 minuten — een groep van twaalf, waaronder de Limburgers Hans Hesen, Jan Harings en Harry Lochs. Intussen waren er uit een derde groep drie knapen ontsnapt, toen die overige leden van deze groep, waaronder Leo Duyndam en Pierre Pellenaars, een kortere weg insloegen en de drie vluchters aldus weer snel achterhaalden.
Wedstrijdleider Bram Koopmans liet de drie ontsnapten hierna opnieuw met een voorsprong starten, waarmee het echter Piet Liebregts, ploegleider van Leo Duyndams ploeg (Smith’s Acifit) niet eens was. Na afloop van de etappe sprak hij tegen sponsor Kurt Vyth zijn misnoegen niet onder stoelen of banken waarna de heer Vyth dreigde de ploeg uit de strijd te zullen nemen wanneer zich een soortgelijke situatie nog eens zou voordoen.
Kennelijk konden Vyth en Liebregts het moeilijk verkroppen, dat hun pupil Leo Duyndam de oranje trui was kwijtgeraakt. Leo Duyndam, die tijdens de strijd ook nog kwam te vallen en een ernstige polsblessure opliep.
De Limburgers weerden zich in de slotfase van de tweede rit behoorlijk. Bij de eerste tien klasseerden zich Jo van Seggelen, Eddy Beugels, Wim Geraeds en Harry Steevens. Lochs won verder de sprint van een groep, die 2 minuten na de winnaar arriveerde. Hans Hesen, Jean Kersemakers, John Schepers, René Lotz en Wim Lemmens eindigden in ’n derde groep met een achterstand van 2 min. 20 sec Chris Pepels tenslotte sloot de Limburgse rij in een groep, die 11 minuten en 11 seconden na de winnaar opdaagde.
De uitslag van de tweede rit van Den Haag naar Vlissingen over 173 km:
- Nol Kloosterman (Locomotief-Vredestein) 4.00.35 (met bon. 3.58.35):
- Jan Serpenti (Peugeot) z.t. (bon. 4.00.05);
- Jo van Seggelen (Vredestein) z.t. (bon. 4.00.20);
- Eddy Beugels (Trio Bubble Gum);
- Mat Gerrits (Breda Bier);
- Willy Geraeds (Caballero);
- Josek van Mechelen (België);
- Harry Steevens (Amstel Bier);
- Rini Wagtmans (Vredestein);
- W. Emo (Coop);
- G. Vianen (Caballero);
- Hoejlund (Denemarken);
- C. Zoontjes (Coop);
- Hansen (Denemarken);
- M. Huybregts (Breda Bier);
- J. Bols (Fongers-Rih-Vredestein);
- P. de Wit (Peugeot):
- D. Holst (Amstel Bier);
- P. Heynig (Trio Bubble Gum);
- H. Vogels (Caballero).
Klassering van de overige Limburgers in de tweede rit: 30. H. Lochs 4.02.35, 42. H. Hesen 4.02.55, 54. J Kersemakers z.t., 56 J. Schepers z.t 61. W. Lemmens z.t., 71. R. Lotz z.t. 85 Ch. Pepels 4.11.46.