1976-03-27 Amstel Gold Race
Bennie en Freddy
Zuid Limburg, met zijn heuvels, die wij bergen mogen noemen, zijn trage glooiingen met mozaïek van weiden en geploegd akkerland, met zijn bospartijen en zijn menselijke nederzettingen. Het ligt er op deze zaterdag 27 maart winters guur en winderig bij, Men ziet de ze van ver aankomen, men viert de Amstel Goldrace 1976.

De nederzettingen zijn ervoor uitgelopen naar de afgezette kruispunten, wegen en weggetjes voor de doortochten. Een handvol politieauto’s onder huilende sirene en blauw zwaailicht. Nog een handvol politiemotoren, die witgejaste en –gehelmde reuzen dragen, luid over de velden tierende reclame-auto’s, Amstel Gold auto’s met wakkere Amstel Gold-officials en met KNWU-officials, een Mercedes-bolide met als gekoesterde lading de Amstel Gold-Miss en nog meer auto’s, wier luidsprekers veel te luide muziek lozen. Een zwerm van pakweg 4 dozijn grommende Harley Davidsons en BMW’s verkondigen de Amstel Goldrace: kakelbont beschilderde Volvo’s en Peugeots, die op hun ruggen glimmende, ranke racefietsen dragen en veel te dikke ploegleiders aan boord hebben.

Diverse auto’s die opzichtig melden toe te behoren aan De gazet van Antwerpen, L’equipe of Avro’s Sportpanorama, tientallen auto’s met NL, B, F en D nummerborden, die anoniem, maar niet minder vloekend, scheldend en tierend met de claxons, hun mannen van de media door bochten en over de heuvels sleuren. Geschatte lengte van deze wolk van lawaai en benzinedampen, van kop tot staart, een paar kilometer. In de zich snel verplaatsende wolk, bij het begin van de race, in Heerlen, 120 hoofdrolspelers, die duwend op de pedalen en trekkend aan de sturen als wielerprofs het dagelijks brood verdienen.

We staan onder aan de Adsteeg, in de jaren zestig toneel van enkele opeenvolgende Nederlands Kampioenschappen op de weg, Bennie Ceulen supporteren, de enige (Nederlands-) Limburgse coureur in koers.

Daar is het peloton; in de rug gedekt door een wielerregisseur, die zich in zijn volle lengte, door het open dak van zijn wagen, gebarend, wenkend, zwaaiend met zijn rode vlag, door Zuid Limburg laat rollen.


Op kop onder andere Michel Pollentier en Piet van Katwijk, we zien Jan Raas, wereldkampioen Hennie Kuiper, Nidi en Fedor den Hertog, Andre Gevers, Freddy Maertens, , Marc Demeyer, Bert Pronk, Ferdi Bracke.


Waar is Bennie, heb je hem gezien? Ik meen van wel, of toch niet? In de verte een Maes Pils Rokado renner eenzaam in de achtervolging, full speed de Adsteeg opsprintend. Hij is het, onze Limburgse favoriet, teruggeslagen door pech, maar hij geeft niet op
„hup Bennie, Allez Bennie !!”

Bennie Ceulen, de enige Limburgse beroepsrenner in de Amstel Gold Race, kwam méér tegen dan alleen hechte ploegentactiek van de Flandria’s. De jonge Maastrichtenaar werd reeds vroeg door een lekke band getroffen. Na een felle jacht keerde hij weliswaar in de straten van Valkenburg (61 km) terug in de staart van het peloton, maar een nieuwe tube zonder lucht en een gebroken pion betekenden definitief het einde.

„Tegen die pech was ik niet opgewassen”, aldus een ontgoochelde Bennie Ceulen. De enige troost was dat later niemand van zijn landgenoten, opgewassen bleek tegen het geweld van een superieure Maertens.




Zes uren en 230 kilometer later, als de finishplaats Meerssen wordt binnengereden, zijn het er nog 42 renners in koers. Freddy Maertens heeft het hardst gefietst van allemaal en wint.



Freddy Maertens wint. De Gold Race-Miss zendt hem haar glimlach en kust hem. Ook beurt hij een goudglanzend horreur; te groot voor een naar menselijke maat geschapen prijzenkast.
Het Parool 03-04-1976 WIM JUNGMAN, Limburgsch dagblad 29-03-1976 NINO TOMADESSO

1 | Freddy Maertens (Flandria-Velda) | 5hr 53min 8sec |
2 | Jan Raas (TI-Raleigh-Campagnolo) | op 4’29” |
3 | Luc Leman (Miko-De Gribaldy-Superia) | 5’19” |
4 | Patrick Béon (Peugeot-Esso-Michelin) | |
5 | Hennie Kuiper (TI-Raleigh-Campagnolo) | |
6 | Joop Zoetemelk (Gan-Mercier-Hutchinson) | 5’32” |
7 | Roger Swerts (Molteni-Campagnolo) | 6’36” |
8 | Roy Schuiten (Lejeune-BP) | 6’47” |
9 | Frans Verbeeck (Ijsboerke-Colnago) | |
10 | Cornelius ‘Cees’ Bal (Molteni-Campagnolo) | |
11 | Cees Priem (Frisol-Gazelle) | |
12 | Piet Van Katwijk (TI-Raleigh-Campagnolo) | |
13 | Eric Van De Wiele (Maes Pils-Rokado) | |
14 | Marc Lievens (Molteni-Campagnolo) | |
15 | Régis Ovion (Peugeot-Esso-Michelin) | |
16 | Jean-Pierre Danguillaume (Peugeot-Esso-Michelin) | |
17 | Willy Van Neste (Frisol-Gazelle) | |
18 | Henk Prinsen (Frisol-Gazelle) | |
19 | Paul Lannoo (Frisol-Gazelle) | |
20 | Raymond Poulidor (Gan-Mercier-Hutchinson) | |
21 | Michel Pollentier (Flandria-Velda) | |
22 | Ghislain Van Landeghem (Maes Pils-Rokado) | |
23 | Bert Pronk (TI-Raleigh-Campagnolo) | |
24 | Christian Seznec (Gan-Mercier-Hutchinson) | |
25 | Wim De Waal (Lejeune-BP) | |
26 | Michel Laurent (Miko-De Gribaldy-Superia) | |
27 | Patrick Perret (Miko-De Gribaldy-Superia) | |
28 | Raymond Delisle (Peugeot-Esso-Michelin) | |
29 | Ferdinand Bracke (Lejeune-BP) | |
30 | Fedor Den Hertog (Frisol-Gazelle) | 10’46” |
31 | André Gevers (Lejeune-BP) | |
32 | Roger Gilson (Frisol-Gazelle) | 12’51” |
33 | Wim Prinsen (Gero-Eurosol) | |
34 | Co Hoogendoorn (TI-Raleigh-Campagnolo) | |
35 | Adri Jos Schipper (Ormas-Sharp) | |
36 | Nidi Den Hertog (Frisol-Gazelle) | |
37 | Gérard Tabak (Frisol-Gazelle) | |
38 | Karl-Heinz Bohnen (Maes Pils-Rokado) | |
39 | Jean-Pierre Berckmans (Molteni-Campagnolo) | |
40 | Roland Smet (Lejeune-BP) | |
41 | Albert Hulzebosch (Ormas-Sharp) | |
42 | Giovanni Jimenez Ocampo (Gero-Eurosol) |
Het was heel leuk om in het verleden terug te lezen hoe het toen was.en de fotos van toen lijk zo verweg. Maar zo dicht bij.vond het een mooi verslag.dank je en blijf schrijven vond het een mooi zeker met de fotos er bij. Dank je peter. Fam j mulder
Knap gedaan