11 april 2021

1903-06-21 Grand Prix de Paris

Grand Prix de Paris 1903, van Geo Lefèvre’s pen in L’ Auto vertellen wij het verloop van de finale:
„Het is een feit, dat het kleine Nederland, dat ons reeds door Mathieu Cordang en Jaap Eden versteld deed staan, ons nu wederom dit jaar twee spurters, Harie Meyers en Guus Schilling, heeft gezonden, die de twee eerste plaatsen innemen van de beste renners der wereld, op dit ogenblik te Parijs verenigd”. Een bijzondere triomf noemt hij het voor de „production hollandaise”.
DE AANKOMST VAN DE GRAND PRIX DE PARIS. – OP 30 METER VAN DE STREEP. Meyers (Nederlands), Schilling (Nederlands) en Bixio (Italiaans), dit zijn de drie mannen in de Grand Prix finale, zo was ook hun volgorde van binnenkomst. Nooit was het einde van de race zo spannend, nooit was de overwinning zo onzeker. Op amper twintig meter van de finish waren Meyers en Schilling frontaal in een Homerisch gevecht verwikkeld, waaruit de winnaar van ook de Grand Prix van 1902 wederom als overwinnaar zou uitkomen. Harie Meyers versloeg zijn landgenoot Guus Schilling slechts met een half wiellengte voorsprong, en zijn tweede tegenstander, de Italiaan Pietro Bixio, met een halve fietslengte. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Klik en lees het dagblad L’Auto van 21 juni 1903, de voorbeschouwing van de finale, over de dag van de waarheid..
De Grand Prix de Paris 1903, het hoofdnummer, de sprintwedstrijd voor beroepsrenners, wordt besproken in dit verslag, hiernaast waren er tal van wedstrijden verdeeld over 3 dagen, van 19 t/m 21 juni 1903. Hier zien we enkele van de deelnemers bij de opening van de Grand Prix op 21 juni.
Thorvald Ellegaard reed in de eerste demifinale met de Italiaan Pietro Bixio en de Duitser Walter Rutt. Bij het startschot neemt Rutt de leiding, doch gaat zo langzaam dat Ellegaard en Bixio naar voren komen. Deze laatste leidt dan met 10 mater voor Ellegaard, die op zijn beurt 10 meter voor Rutt is. De pace is verschrikkelijk langzaam en zelfs de aankondiging van de laatste ronde (de Vincennes baan meet 500 meter), doet de concurrenten niet versnellen. Alle drie rijden boven in de bocht, als plotseling op 250 meter van de finish Rutt naar beneden vliegt en met een razende spurt de leiding neemt; doch Ellegaard en Bixio zijn op hun hoede geweest en zijn terzelfder tijd gevolgd. Op het laatste rechte eind zijn alle drie de renners gelijk, en heeft men daar het idee, dat Ellegaard zijn concurrenten gaat domineren. Doch tot algemene verwondering van alle toeschouwers verdedigt Bixio zich met zulk een kracht, dat hij vóór de grote favoriet met een wiellengte de eindstreep passeert, terwijl Rutt een banddikte met Ellegaard verschilt. Dit onverwachte resultaat wordt gevolgd door een grote stilte van de zijde van het publiek, nog verwonderd. Dan buldert het los en wordt Pietro Bixio een ovatie gebracht voor zijn terecht verdiende overwinning. De Italiaan zelf was gek van vreugde.
Eerste demi-finale van de Grand Prix (beroepsrenners).— De finish. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
In de tweede demi-finale tussen Harie Meijers, de Belg Charles Van den Born en de Fransman Edmond Jacquelin ging als gewoonlijk in een zware race Meyers al bij de bel spurten, en niettegenstaande de kranige verdediging van Jacquelin en Van den Born, wint Harie Meyers in zijn zwart-goudkleurige trui met 1 wiellengte, hetzelfde verschil bestond tussen Van den Born en Jacquelin.
Hier zijn Harie Meyers en Edmond Jacquelin, de twee grote favorieten die, samen met de Belg Van den Born gaan strijden in de tweede halve finale. Als de spieren het belangrijkste element is dat vaak naar de overwinning leidt, is de machine het kostbare hulpmiddel dat niet genoeg kan worden gecheckt voor de wedstrijd. Dat is tenminste de mening. Meyers, voordat hij het gevecht aangaat, slaagt voor een nauwgezet onderzoek, terwijl zijn tegenstander Jacquelin, met behulp van riemen, zijn voeten op de pedalen fixeert. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Meyers, Van den Born en Jacquelin aan de start van de 2e demi-finale
Tweede demi-finale van de Grand Prix (beroepsrenners). — De finish. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
In de derde demi-finale tussen de Nederlander Guus Schilling, de Belg Louis Grogna en de Amerikaan Owen Kimble, leidde eerst Schilling, toen kwam er een evenwichtsmoment, daar geen van drieën wilde leiden. Grogna spurt het eerst, men gelooft, dat hij zeer gemakkelijk gaat winnen, als 100 meter voor de finish Schilling hem ter zijde komt. Dan volgt er een nek aan nek race. 5 meter voor de finish heeft Grogna nog enig voordeel, op de rode lijn passeert Schilling met een band dikte voor de Belg terwijl Kimble, geheel vergeten, 5 lengten achter is.
De triomf van Meyers.
Derde demi-finale van de Grand Prix (beroepsrenners). — De finish. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903

De grote Finale

„Voor de wedstrijd, die zal decideren wie de man van de dag in Tout-Paris is, ga ik Meyers in zijn kleedkamer opzoeken. Ik vond hem op de buik gelegen, op de massage-bank, terwijl zijn masseur hem hielp. Meyers heeft zijn hoofd in de handen en zegt mij : “Ik ben zenuwachtig en voel mij ziek. Het lijkt mij of ik binnen 5 minuten zal gaan sterven”. Vijf minuten, later verschijnt Meyers op de baan, heeft zich zelf tot kalmte gedwongen en is koelbloedig. Dat brengt hem zijn overwinning! Toch is er hard gestreden moeten worden, want Schilling en Bixio, overzenuwd, hebben nog meer dan anders er alles op gezet om te overwinnen, en voet voor voet heeft Harie Meyers, met een bewonderenswaardige kracht de overwinning behaald. Het verloop van de strijd was zeer eenvoudig. Op 400 meter van de eindstreep zijn alle drie de renners in de hoogste bocht. Meyers veinst weg te spurten, door naar beneden te gaan. Zijn twee tegenstanders volgen hem onmiddellijk en Meyers wacht de eersten aanval af. In de laatste bocht zet Schilling aan, die een ogenblik Meyers passeert, terwijl Bixio hem aan de anderen kant op zijde komt. Dan, recht voor zich uit, gelijk ’n geweerkogel vliegt Meyers op Schilling aan, passeert deze en wint met een wiellengte zijn tweede Grand Prix de Paris. Schilling was een half wiellengte voor op Bixio. Voor de vierde maal reed Meyers in de finale, voor de tweede maal overwon hij. Onbeschrijfelijk is het tumult dat daarop volgt. het volk juicht de zo sympathieke Hollander luidde toe.
Hoe Meyers de Grand Prix de Paris won, wat hebben de 7 fotografen gezien vanaf hun plaats aan de piste
De drie gekwalificeerd voor de finale van de Grand Prix de Paris komen onder het bevel van de starter in de rij. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Vanaf het begin begint een trage race. Het is wie niet de leiding zal nemen. Bij de ingang van de eerste bocht moet Bixio echter op kop rijden, gevolgd door Schilling en Meyers. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Een wachtende race gedurende de eerste ronde. Bixio, nog steeds aan de leiding, hield Schilling in de gaten die, door ingenieuze surplaces, ernaar streefde de tweede positie te behouden. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
In de tweede ronde en in de eerste bocht veranderde de fysionomie van de race niet… Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
maar bij het binnenkomen van de tegenoverliggende lijn, en bij het verlaten van de bocht, rijden ze al iets sneller… De concurrenten vallen bijna helemaal stil als ze de volgende bocht naderden… tot grote wanhoop van het publiek dat luid protesteert. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Bij het ingaan van de rechte lijn en iets voor de bel, een nieuwe observatie- en afwachtingsrace. Bixio tilt nog steeds zijn hoofd op om Schilling en Meyers te observeren, deze zijn rustiger en meer op hun gemak. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
Na de bel voor de laatste ronde, bovenaan de eerste bocht volgen de deelnemers elkaar dichter, houden elkaar in het oog. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
…totdat je de laatste bocht ingaat. Op dit moment duikt Meyers naar beneden, Bixio in zijn wiel en Schilling naar rechts. Het gevecht is begonnen… Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903
…en tot twintig meter van de finish is de overwinning onzeker. Meyers en Schilling vechten met een half wiel om de zege, voor de Italiaan Bixio. De Nederlandse kampioen weet nipt te zegevieren over zijn landgenoot Schilling, laat de Italiaan Bixio op halve lengte achter zich. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903

De Maastrichtenaar Meyers, in Parijs genoemd „le Boer”, wordt luid toegejuicht. De winnaar van de Grand Prix d’Amateurs Granaglia, en Meyers, worden door de vertegenwoordiger van het gouvernement, minister Chaumié, ontvangen en heiden rijden een ere-rondje met de hun uitgereikte brassards. Harie Meyers wint aldus de eerste prijs, 5000 francs en een kunstvoorwerp, uitgeloofd door de president van de republiek, Schilling 2000 en Bixio 1000 fr. Dit is de tweede maal dat Meijers de Grand Prix wint. Deze Nederlandse overwinning werd druk besproken . De vereerders van Meijers, en dat zijn er velen, droegen hem in triomf weg.

Na de overwinning poseren Meyers (beroepsrenners) en Granaglia (amateurs) voor de camera, met de traditionele sjaal in de kleuren van de stad Parijs. Beeld: LA VIE AU GRAND AIR N° 250, 26 Juin 1903

Daarna een kort interview in Meyers’ kleedkamer. Veel weet hij niet te zeggen: „Of ik gelukkig ben. Oh ja, als een klein kind! Vier maanden lang heb ik er voor gewerkt en ben nu beloond voor mijn werk”. Overgelukkig laat ik de sympathieke renner zich aankleden. Het succes van de 10e Grand Prix is enorm geweest. Zondag werd er aan entrées 32.576 francs ontvangen. Guus Schilling heeft zich in één woord kranig gehouden. weinig bekend te Parijs had men dat niet van hem verwacht. Hij heeft het Meyers zeer lastig gemaakt en behoort door zijn rijden van zondag tot de beste renners ter wereld. Verder zegt Geo Lefèvre nog: . „Het is een feit, dat het kleine Holland, dat ons reeds door Mathieu Cordang en Jaap Eden versteld deed staan, ons nu wederom dit jaar twee spurters heeft gezonden,, die de twee eerste plaatsen innemen van de beste renners der wereld, op dit ogenblik te Parijs verenigd”. Een bijzondere triomf noemt hij het voor de „production hollandaise”, en wij onderschrijven dit volkomen.

Grand Prix de Paris, achter de coulissen
Ten slotte werd nog de „Grand Prix du Conseil Général” verreden, een uur-wedstrijd. Gontenet, (Fransman), was de gelukkige winner. Hij reed 66 K.M. 800 en won met 1 ronde voor Dangla, terwijl Gougoltz als derde eindigde.
Klik en lees het dagblad L’Auto van 22 juni 1903
De totale ontvangsten van dezen beroemde Grand Prix bedroegen dit jaar ruim 50.000 frcs., hetgeen op zich zelf ook nog een record is, daar nog nimmer de recette zo hoog is geweest.  De jaarwedde van een fabrieksarbeider was destijds ca 2000 frcs.
Wij geven hierbij het lijstje der uitslagen van oprichting der Grand Prix de Paris af 1894.
1894 Banker (Amerika), 2. Delansorne (Fra.), 3. Baras (Fra.)
1895. 1. Morin (Fra.), 2. Bouriilon (Fra.), 3. Banker (Amerik.)
1896. 1 Morin (Fra.), 2, Jacquelin (Fra.), 3. Jaap Eden (Hol.).
1897. 1. Morin (Fra.), 2. Nossam (Fra.), 3. Bourillon (Fra.)
1898. 1. Bourillon (Fra.), 2. Meyers (Hol.), 3. Broka (Belg.)
1899. 1. Tommaselli (Ital.). 2. Meyers, (Hol.) 3. Momo (ltal.).
1900. 1. Jacquelin (Fra.), S.Momo (Ita.), 3. Tommaselli (Ital.)
1901. 1. Ellegaard (Deen), 2. Rutt (Dui.), 3. Arend (Dui.).
1902. 1. Meyers (Hol.), 2. Grogna (Belg.), 3. Ellegaard (Deen).
1903. 1. Meyers (Hol.), 2. Schilling (Hol.), 3. Bixio (Ital.)
Edmond Jacquelin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.